Entri Terkini

Jom Baca!

Ahad, 27 November 2011

KAEDAH ABJAD.



1. Menurut Azman Wan Chik (1993), kaedah abjad dianggap sebagai kaedah nama-nama
huruf yang digunakan di dalam tulisan Melayu iaitu A, B, C, …… hingga Z.

2. Murid-murid diajar menghafal nama-nama huruf secara mengikut turutan bermula dari A hingga Z. 

3. Teknik pengajaran dimulakan dengan guru menunjukkan kad abjad kepada murid dan guru menyebut terlebih dahulu abjad-abjad tersebut untuk memperkenalkannya kepada murid.

4. Kemudian, sekali lagi guru menunjukkan kad-kad abjad tersebut dan meminta murid untuk mengenalpasti dan menyebut abjad-abjad yang ditunjukkan dengan bantuan guru.

5. Guru membetulkan setiap kesilapan sebutan murid sewaktu kad-kad abjad ditunjukkan.

6. Proses ini diulang sehingga murid mampu mengenalpasti dan menulis abjad-abjad yang telah diajar.

7. Seterusnya, guru melekatkan kad-kad abjad tersebut di papan hitam. Guru akan memilih murid secara rawak dan meminta murid tersebut mengambil kad kad di papan hitam
berdasarkan apa yang disebut oleh guru.

8. Selepas itu, murid diminta membuat latihan bertulis dalam buku masing-masing. Guru akan menyebut abjad manakala murid perlu mendengar dengan teliti dan menulisnya dalam buku.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan